torsdag 28. februar 2013

Strikket og heklet uglelue!



Her for en stund siden lagde jeg meg ny lue. Fant ut nemmelig ut av at jeg ikke ville være som alle andre og at jeg manglet en litt baggy lue. Det endte så opp med strikking av lue og hekling av en "dekorugle".

Jeg strikket lua i garnet "Silenzio" som er et utrolig tykt, mykt og deilig garn. Personlig prøver jeg alltid å strikke i tykt garn. Det kan ha litt å gjøre med tålmodigheten min, eller rettere sagt mangelen på den! 

Lua er strikket i ganske typisk og rett frem laget, helt på nybegynnernivå ville jeg si den er om dere nå skulle si nei så vanskelig det høres ut. (Antall masker du legger opp i begynnelsen kommer ann på hvor stort hode du har, derfor oppgir jeg ikke maskeantall) Iallefall sånn gjorde jeg det. Første runde er strikket rette masker hele veien. Deretter 2 vrange/2 rette, repiterende rundt hele lua de første 6 rundene, deretter er det bare rette masker hele veien til fellinga. jeg valgte å felle slik at der er 5 avfellingspunkter og felte av en maske ved hvert punkt frem til jeg nådde toppen og festa trådene. 

Er egentlig ikke en av de teknisket gode strikkemenneskene, så om du ikke helt forstår hvordan jeg laget den så forstår jeg det veldig godt. Jeg kan strikke men ikke etter mønster eller oppskrifter og har rett og slett min egen måte å gjøre ting på også er jeg utrooooolig dårlig til å forklare ;)

Ugla er laget av restegarn og er hekla på frihånd, ingen mønster og ingen plan. Også det er en utmerket måte å dekorer klesplagg på samtidig som man bruker opp garnrestene sine. Og som noen av dere sikkert har opplevd kan der fort bli en del restegarn. Når ugla var ferdigheklet monterte jeg 2 knapper som øyner for å bryte med garnet og gjøre øynene til ett blikkfang. Når man hekler av restegarn kan man egentlig gjøre hva som helst, hvilken som helst farge kan brukes og man trenger ikke hekle en figur man kan også hekle former eller lage sitt eget surrealistiske univers. Det er kunn fantasien som kan stoppe deg!

Om du vill strikke en slik lue; Lykke til, ha en fortsatt god dag og takk for at du komm innom!
Om du ikke vil strikke en slik lue men kom innom allikevel; Ha en god dag og takk for at du kom forbi!




Frøken Kunst

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar